Sunday, August 7, 2011

Shalat Istikharah

Shalat istikharah biasanya di lakukan ketika seseorang sedang menghadapi sebuah masalah yang terlihat mudah,namun masih bimbang untuk melakukannya. Maka kita di anjurkan untuk melakukan shalat sunnat.
Sahalt Istikharah ini lebih afdal di lakukan pada waktu 2/3 malam atau sekitar ( jam 2 pagi).Shalat ini bisa di lakukan kapanpun contohnya: selepas shalat magrib.
~ Niat shalat istikharah " Sahaja aku sembahyang sunnat istikharah dua rakaat karena Allah "
~ Dalam rakaat pertama setelah Surat Al-Fatihah sebaiknya di anjurkan membaca Surah Al-Kafirun,namun surah apa saja boleh di baca.
~ Di rakaat ke-dua di anjurkan untuk membaca Surah Al-ikhlas,atau surah apa saja boleh di baca.

Berikut ini adalah Niat Shalat Istikharah, beserta artinya :




Sengaja aku mengerjakan sembahyang istikharah dua rakaat kerana Allah Ta’ala.

Berikut adalah doa yang di baca setelat shalat istikharah ,beserta artinya :




“Ya Allah, saya memohonkan pilihan menurut pengetahuanMu dan memohonkan penetapan dengan kesuasaanMu juga saya memohonkan kurniaMu yang besar, sebab sesungguhnya Engkaulah yang Maha Mengetahui dan saya tidak mengetahui apa-apa. Engkau Maha Mengetahui segala yang ghaib. Ya Allah, jikalau di dalam ilmuMu bahawa urusan saya ini……..baik untukku dalam agamaku, kehidupanku serta akibat urusanku, maka takdirkanlah untukku dan mudahkanlah serta berikanlah berkah kepadaku di dalamnya. Sebaliknya jikala di dalam ilmumu bahawa urusan ini buruk untukku, dalam agamaku, kehidupan serta akibat urusanku, maka jauhkanlah hal itu daripadaku dan jauhkanlah aku daripadanya serta takdirkanlah untukku yang baik-baik saja dimana saja adanya, kemudian puaskanlah hatiku dengan takdirMu itu.”


Pada umumnya masyarakat melakukan Shalat Istikharah ini dalam mendapatkan jodoh yang benar-benar di pilihkan oleh Allah SWT.
Namun,Shalat ini bisa di lakukan ketika kita memilih sebuah keputusan yang sulit dan meminta petunjuk kepada Allah SWT.

No comments:

Post a Comment